Hvordan bliver man forsikringsmægler?
Høj faglighed for ansatte hos en forsikringsmægler
Kravene til ansatte hos en forsikringsmægler er reguleret i BEK nr. 1034 af 29/06/202 -(bekendtgørelse om kompetencekrav og krav til godt omdømme for ansatte i forsikringsselskaber, genforsikringsselskaber og ansatte hos en forsikringsformidler og en genforsikringsformidler)
Det er således et krav, at ansatte hos en forsikringsmægler, der skal rådgive om forsikringer, skal bestå en kompetenceprøve – det gælder både skade og pensionsmæglere. Før denne prøve er bestået, skal de ansatte arbejde under opsyn. I kompetenceprøven udprøves forsikringsmægleren dels i deres faglighed men også i det som er kernen for forsikringsmægleren - nemlig den uafhængighed, der gør, at de alene er kundens rådgiver.
Efter kompetenceprøven er bestået, er det et krav, at ansatte hvert 3. år skal bestå en efteruddannelsesprøve – dette for at sikre, at de ansatte har tilstrækkelig og opdateret viden.
Ansatte som havde en personlig tilladelse og i en periode på 3 år forud for lovens ikrafttræden 1. oktober 2018 har arbejdet inden for et eller flere af arbejdsområderne i bekendtgørelsens er omfattet af en overgangsordning, som betyder, at de blot skal bestå en efteruddannelsesprøve inden den 1. oktober 2021.
Virksomhedens ansvar
Det er virksomhedens ansvar at sikre, at ansatte, der udøver forsikringsmægling har tilstrækkelige kompetencer til at kunne varetage deres arbejdsområde.